Užsiaugino langinių plenerais
Rokiškio krašto muziejuje pristatoma dailininkų klubo „Roda“ ekspozicija „XXI“. Pavadinimas – tai nuoroda, kiek laiko klubas vienija vietinius kūrėjus.
Lygiai tiek pat metų menininkai sutelktai išeina į viešumą: savam miestui rodo labiausiai nusisekusius ir įdomiausius kūrinius.
„Taip produktyviai ir sistemintai kuriančio profesionalių menininkų būrio neturi net didmiesčiai. Gyvuojame jau 21 metus, kasmet parodome po vieną ar net dvi parodas. Sulig amžiumi mūsų, senbuvių, kūriniai darosi brandesni, o jaunieji tiesiog ieško“, – parodos atidaryme džiaugėsi klubo vadovas Arūnas Augutis.
„Roda“ taip pat tęsia tradiciją kasmet šalia profesionalų pristatyti ir jauną, ryškiai besireiškiantį talentą. Šiemet šalia pripažintų dailininkų įrašyta ir 17-metės dailės mokyklos auklėtinės Emilijos Klemkaitės pavardė.
„Mes ją užsiauginome, ji nuo pat mažų dienų kartu su mama Sigita Klemkaite dalyvaudavo langinių pleneruose“, – sakė A.Augutis.
Sėdi soste išsipleikęs
Pasak A.Augučio, nuostabiausia, kad visuomenei pristatyti jaunieji talentai po menų studijų grįžta į savą šalį ir nenutraukia saitų su gimtine.
Kažkada seniai „Roda“ jungtiniame dailininkų prisistatyme pateikė ryškiu talentu iš bendraamžių išsiskyrusios 16-metės Sigitos Morkūnaitės piešinius. Mergina menų mokytis išvyko į Škotiją, Glazgo menų mokykloje baigė tapybos ir grafikos bakalauro studijas. Dabar ji, savito braižo 26 metų tapytoja, apsistojo Vilniuje, bet palaiko ryšį ir su Rokiškiu.
S.Morkūnaitė pateikė drobę „Rex“ (Karalius).
Soste išsipleikęs sėdi greičiau į valkataujantį klajoklį nei į rimtą valdovą panašus vyras. Tas kūrinys yra jos studijų baigiamasis darbas. Kelerius metus eidama į paskaitas ji vis toje pačioje gatvės vietoje bet kokiu oru matydavo jauną vyrą su reklaminiu stendu. Jis ir tapo paveikslo personažu.
Suprasti paveikslą yra kiekvieno intuicijos reikalas
Prie šios drobės virė karštos diskusijos, žiūrovai svarstė, kokią žinią neša jaunoji autorė. Kas tai? Gal keičiasi valdovo samprata ir šiais laikais karaliauja protas, laisva mintis, neribota fantazija, o ne archajiškus reliktus turintis asmuo? Kodėl klajūnas paskelbė save karaliumi?
„Kas ką mato – kiekvieno intuicijos reikalas. Manau, autorė ir pati negalės konkrečiai pasakyti. Mudu diskutavom apie pačią darbo kilmę, o kas pavaizduota, nelabai ir rūpi, tie dalykai labai seklūs. Menininko darbas visad turi paslapties, iki galo jo atkoduoti neįmanoma“, – kalbėjo tapytojas Raimondas Gailiūnas.
Paklaustas, ką žiūrovams nori pasakyti savo drobe „Stebėjimo kameros“, kurioje ties rožinės kaukolės akiduobėmis ryškėja ne iki galo sujungti mėlyni kvadratai, R.Gailiūnas atsakė panašiai, kaip ir apie jaunosios kolegės kūrinį, kad savo pojūčius perkoduoja į simbolius, o kaip ir kas juos skaitys, kiekvieno asmeninis reikalas.
Turi savo kardinolą
„R.Gailiūnas – mūsų krašto žvaigždė, atpažįstamas iš pusės žvilgsnio. Nereikia pavardžių skaityti ir prie Astos Keraitienės ir Rimvydo Pupelio drobių, meno mėgėjai juos iš karto atpažįsta“, – sakė A.Augutis.
Pasak A.Augučio, R.Pupelis dabar pradeda ir naują gyvenimo etapą, metė visus valdiškus darbus ir sakosi tyčia gyvensiąs vien iš meno. Obelietis dargi kraustosi į Prancūziją.
Akį traukė ir Sigito Daščioro kūriniai. Jis pristatė ne tapybą, o fotografiją.
„Turime savą kardinolą“, – juokėsi rokiškietės, žiūrėdamos į aukšto rango dvasininko apdarais pasipuošusį rokiškietį aktorių Antaną Rudoką.
Taip pat teatre vaidinantis S.Daščioras užfiksavo kolegą spektaklio apie tris muškietininkus metu.
Kitoje nuotraukoje spektaklio „Tadas Blinda“ personažas – dvarininką vaidinęs aktorius Arūnas Skardžius.
Ligito Keraičio paveikslu keliauja spalvinga sraigė, Eglės Kurlavičienės, vitražų specialistės, drobėse – dviejų moterų – jaunos, žydinčios bei apsinuoginusios ir nuo gyvenimo jau pavargusios portretai.
Tapytojas Žilvinas Vaičiūnas irgi savotiškai pateikia dvi moteris, žvitrią juodaplunksnę varną dedikuoja juvelyrei Daliai Varnaitei, o apkūnią minkštutę pandą – vienai žurnalistei.
Pasigedo dar Verygos
A.Augučio politizuotą kūrinį, kurį jau pristatėme skaitytojams anksčiau, su valstiečių vedlio Ramūno Karbauskio atvaizdu ir šeško kaukole, ekspozicijos sudarytojai pakabino ne dviejose tapybos darbams skirtose salėse, o koridoriuje, tiesiai ties vaišių stalu.
Tradiciškai parodų atidarymo metu žiūrovai vaišinami vynu ir užkandžiais. Dabar tiesiantiems ranką link taurės iš paveikslo į kiekvieną žvelgė krauju pasruvusios blaivininko R.Karbauskio akys.
Patį R.Karbauskį tapytojas pasodino prie pustuščių samanės butelių.
Rodėsi, kad per nugertą samanę blaivybės propaguotojas į parodos lankytojus žvelgia pašaipiai ir su priekaištu.
Žmonės laidė replikas, kad dailininkas galėjo nupiešti ir Aurelijų Verygą, būtų buvęs stipresnis blaivybės frontas.
„Dėl R.Karbauskio žvilgsnio niekas atgal taurės nepadėjo. Man svarbiausia, kad žiūrovai jį atpažino“, – juokėsi meninės provokacijos autorius A.Augutis.
Prierašai po nuotraukomis:
2. Rokiškietės A.Keraitienės kūrinys žavėjo spalvų harmonija.
3. E.Kurlavičienės kūrinys.
4. Nuotaikingoji R.Gailiūno rožinė kaukolė.
5. Spalvomis žaižaruojanti R.Pupelio drobė.
6. A.Augučio duoklė politikai – siužetas apie R.Karbauskį ir blaivybę.
7. Parodos autorės (iš kairės, su rožėmis) E.Kurlavičienė, S.Morkūnaitė, S.Klemkaitė ir A.Keraitienė.
"Panevėžio kraštas", 2018 10 06