Susirinko ir tautiečiai
Panevėžiečiai turi retą galimybę susipažinti su dalele šiuolaikinio Ukrainos meno aukso fondo: Panevėžio dailės galerijoje žiūrovams pristatyta paroda „Erdvės“, žymių menininkų Ihorio Janovičiaus, Dmytro Moldovanovo, Pavlo Makovo ir Andrijaus Sahaidakovskio kūriniai.
Tai – į mūsų šalį iš karo niokojamos šalies atgabentos saugoti šiuolaikinio meno kolekcijos dalis. Juos pasaugoti priėmė Panevėžio dailės galerija.
Atidaryme skambėjo ukrainiečių kalba: lietuviškai pristatomą parodą į ukrainiečių kalbą vertė Lėlių vežimo teatro aktorė Marija Patokova, nes į renginį susirinko nemažai Panevėžyje apsistojusių jos tautiečių.
Visos eksponuojamos drobės nutapytos iki karo, tačiau pilnos nerimo ir savotiškai juodų emocijų.
Meška užstoja kelią
Naiviojo primityvizmo stiliumi tapančio D.Moldovanovo paveikslai – tarsi džiaugsmo fiesta, spalvos trykšta visu ryškumu, bet ir čia leng-
va įžvelgti pranašiškų juodulių: vienoje drobėje Rusijos simboliu laikoma įnirtusi meška taikosi sudraskyti moterį, kitoje meška tiesia nagus į žirafa besigrožinčią ir nieko nenujaučiančią šeimą, trečioje juodakailė meška užstoja nuotakai kelią pas tolumoje matomą jaunikį.
A.Sahaidakovskio „Prima balerina“ grynas šiurpas: iš tamsos išnirusi kruvinomis rankomis šokėja pamišėliškai šypsosi kraujo spalvos lūpomis. Aliuzija į tai, kad ji, apsirėdžiusi gedulo spalvos drabužiu, šoka „Gulbių ežerą“ – Rusijos televizijų muzikinę užsklandą, naudojamą tuo metu, kai valdžia nesumoja, kaip informuoti visuomenę apie ištikusią kokią nors katastrofą. A.Sahaidakovskio paveikslai be rėmų, nelygiais kraštais, nes tapyti ant savus gyvenimus jau nugyvenusių kilimų, užtiesalų ir kitokių buityje naudotų bei savų istorijų užtaisą jau turinčių audinių gabalų.
Sugriauta ir išgrobstyta
P.Makovo, savo darbus pristačiusio Venecijos bienalėje, grafikos kūriniai ne mažiau pranašiški: matai, kaip rusiškas alavinis kareivėlis atakuoja Pentagoną.
I.Janovičiaus niūrių spalvų abstrakcijos pilnos nerimo, purvinai gelsva ir juoda tiesiog akyse transformuojasi į kareiviškų uniformų spalvą.
Drobes pervežti irgi buvę sudėtinga, tuo nenorėjo užsiimti nė viena Europos transportavimo agentūra, nes nesaugi zona, keblu su draudimais bei muitais. Paveikslus pervežė viena ukrainiečių firma.
Dailės galerijos antrame aukšte dabar eksponuojama tik dalis kolekcijos, kita dalis birželį bus įkurdinta pirmame aukšte.
Ukrainos kultūros ministerijos internetinis puslapis skelbia niūrią statistiką: tūkstančiai per karą sugriauta muziejų, galerijų ir ekspozicijų salių, išgrobstytos meno kolekcijos.
Prierašai po nuotraukomis:
1. P.Makovo mišrios technikos kūriniai „Botanikos sodas“ iš ciklo „Utopija“.
2. D.Moldovanovo 2021 metais tapytas kūrinys tarsi pranašauja grėsmę rusiškos meškos pavidalu.
3. Ši D.Moldovanovo drobė irgi daugiaprasmė: globoti ir saugoti bejėgius, priglausti pasimetusius, netekusius namų...
4. Parodą aplankė ir įsimintinus kūrinius aptarinėjo gausi mūsų mieste gyvenančių ukrainiečių bendruomenė.
5. A.Sahaydakovskio „Buvusi prima balerina“ nutapyta 2020 metais ant kilimo.
6. A.Sahaydakovskio „Gražus sportininko torsas bėgimo metu“.
7. A.Sahaydakovskio „Klausimas raštu (O ką valgysim pietums?)“ nutapytas ant seno audinio 2017 metais.
8. ir 9. Šiose D.Moldovanovo drobėse lyg ir nėra atviros agresijos, bet žiūrint jaučiasi keistas nerimas.
10. ir 11. I.Janovičiaus niūrių spalvų abstrakcijos pilnos nerimo, spalvos primena kareiviškas uniformas.
12. ir 13. Visuose D.Moldovanovo nutapytuose siužetuose nesunku įžvelgti grėsmes: ar saugi liūtą glostanti moteriškė, kas nutiks ant atskilusios ledo lyties plūduriuojančiai mergaitei, kai už nugaros dantis iššiepusi meška?
G.Kudirkienės nuotraukos