Jau džiaugėsi finišo tiesiąja
Daugiau nei prieš pusmetį pastatytą naująją Panevėžio autobusų stotį iki šiol juosia metalinių virbų tvora ir nematyti prošvaisčių, kad artimiausiu metu šios tvoros čia nebeliks – pagaliau stotis bus atidaryta, pradės veikti.
Dar pernai liepą miesto valdžia su tuomečiu meru Ryčiu Račkausku priešakyje dirbtinai surengė kažką panašaus į simbolinį atidarymą – į naują stotį sukvietė žiniasklaidą, gyrėsi pagaliau užbaigtomis statybomis.
Tada R.Račkauskas džiaugėsi, kad finišo tiesioji jau pasiekta ir kad visai netrukus bus atvertas šiuolaikiškas autobusų stoties pastatas su peronu. Tačiau tas „netrukus“ smarkiai užsitęsė. Per tą laiką pats meras buvo nuteistas, neteko posto, ir jo miesto valdžios akiratyje nebematyti.
„Tada šis ponas jau bemaž žinojo, kas jo laukia, tai prieš pasitraukimą pasinaudojo proga ir surengė šį šou – pasidarė paskutinę reklamą“, – juokėsi panevėžiečiai.
Bet tokia „reklama“ jau ėmė strigti skersai gerklės R.Račkausko paliktiems dabartiniams valdantiesiems.
Nes stotis taigi neatidaryta.
Valdžia vien tik mikčioja
Niekaip nesulaukiant autobusų stoties tikro, o ne butaforinio atidarymo, panevėžiečiai ėmė trūkčioti pečiais ir vieni kitų klausinėti, kas čia darosi.
Visuomenei spaudžiant tai turėtų paaiškinti pati miesto valdžia, bet ji tik mikčioja ir nieko atvirai nesako.
Priremta į kampą ji ką tik pranešė, kad pagaliau stočiai suteiktas adresas, kad ji įregistruota Nekilnojamojo turto registre ir kad paskelbtas viešasis stoties nuomos konkursas.
Savivaldybės tinklalapyje nurodoma, kad autobusų stoties atidarymas užtruko esą dėl objektyvių priežasčių – rangovų padarytų techninių klaidų rengiant statinių kadastrinių matavimų bylas bei naujų įstatymų – pasikeitusio statybos techninio reglamento. Tačiau nieko konkrečiau nepaaiškinta.
Kokių rangovo klaidų? Kokių naujų įstatymų?
Stotis manevruoti per maža?
Bet ar nebus taip, kad stotis suprojektuota neišmanėliškai, su aiškiu matavimų broku, nors architektūrinį projektą puošia vieno garsiausių šalies architektų – Rolando Paleko pavardė?
Prieš 4 metus pristatydamas projektą „Sekundei“, R.Palekas tikino, kad variantas patogus, nes neliko žmonių masių.
„Architektui kartais pakanka įvesti daugiau tvarkos, kad viskas atsistotų į savo vietas. Pagrindinį tikslą sau tokį ir kėlėme – atrasti būdą, kaip šioje centrinėje miesto dalyje, apimančioje ne tik stotį, bet ir Savanorių skverą bei greta esančias gatves, sukurti daugiau tvarkos, aiškumo, saugumo“, – taip tada projektą apibūdino jo autorius.
Anot architekto, sumažėjęs peronas – tik pliusas, nes tikslas – neleisti autobusams lįsti į senamiesčio erdvę.
Autobusai baksnosis ir išvers vartus, stulpus
Apie tai, kad naujos stoties aikštelė aiškiai per maža, dabar tikina pro ją tik pravažiuojantys autobusų vairuotojai. Jie teigia nelabai laukiantys naujosios stoties atidarymo, nes neramu, kaip ten galės manevruoti – net iš šalies žiūrint matyti, kad maža tam vietos.
„Keleiviai gal ir nori naujos stoties, joje bus šilta ir gražu, o mums gerai ir čia. Aikštelė tikrai per maža, autobusams sudėtinga bus apsisukt išvažiuojant iš jos, ypač intensyvaus judėjimo valandomis. Kai apie pietus suvažiuoja keturi dideli, 15 metrų ilgio tarptautinių reisų autobusai, mums būna problemų išvažiuot, neįsivaizduoju, kaip jie sutilps naujoje stotyje“, – kalbėjo nedidelio autobuso vairuotojas Alfonsas.
Pasak pašnekovo, yra ir pavyzdys. Ankštoje Kauno autobusų stotyje autobusai kone kasdien susiduria manevruodami atbulomis. Taigi tas pats, o gal ir baisiau laukia ir Panevėžio.
„Važiuodami atbulomis autobusai išvers stoties vartus ir stulpelius. Taip jau buvo Kauno stotyje, nes dideliems autobusams ten sunku išsisukti“, – kolegai antrino anykštėnas vairuotojas Vytautas.
Jei važinės pirmyn atgal, tai tik dar labiau terš
Iš to kyla dar viena problema. Senosios stoties aikštelėje vairuotojai prieš išvažiuodami į reisą turi sočiai vietos autobusams pasistatyti ir laukti reiso pradžios, naujojoje stotyje tokių vietų greičiausiai nebebus.
„Mums sakė, kad laukti reiso čia negalėsim, reikės kažkur važiuot, gal į autobusų parką, gal prie kapinių. Dabar man reikia laukti valandą, vairuotojai iš kitų miestų stovi ir po tris valandas. Čia gali nueit į parduotuvę, o ką veikt ten nuvažiavus? Galima važiuot į savo bazę, bet per mašinų spūstis gali nespėt laiku atvažiuot į stotį“, – aiškino Alfonsas.
Kai valdžia pasirinko stotį statyti ne senoje vietoje, o šalia, dabar jau buvusiame alyvų parkelyje, vietos architektai įspėjo, kad eismas nuo to tik sudėtingės. Tada valdžia atsikirto, kad kaip tik sutrumpės kelias ir bus mažiau oro teršimo. Dabar gi akivaizdu, kad jei atvykę autobusai bus išvaromi „ilsėtis“ į užmiestį, prie Autobusų parko, jie sukars smarkiai daug papildomų kilometrų ir dar labiau terš miestą.
Vairuotojai norėtų, kad atidarius naująją stotį ir pradėjus tvarkyti teritoriją šalia senosios stoties jiems bent jau laikinai leistų statyti autobusus dabartinėje vietoje.
„Jeigu čia padarys dar vieną aikštelę ir nebus apribojimų, ją greitai užstatys automobiliais. Važiuoja ir dabar kiaurai senosios stoties aikštės, nors ir pastatytas eismą lengvosioms mašinoms draudžiantis ženklas“, – patikino pašnekovas.
Derino su Autobusų parku
Dar viena spėlionė – dėl autobusų stoties valdytojo. Esą valdžia stotį ruošė valdyti savo įmonei – Autobusų parkui, tai liudija ir R.Paleko teiginys, kad užduotis buvo suderinta su Panevėžio autobusų parko direkcija, jos reikalavimai išpildyti.
Bet va, dabar valdžia esą pamatė neapsižiūrėjusi ir suprato, kad taip lengvai stoties savo įmonei perduoti negalės – įstatymas reikalauja skelbti konkursą, o jį jau laimės tas, kuris pasiūlys geresnes sąlygas.
Šiaip jau, kaip sarkastiškai juokavo kai kurie panevėžiečiai, argi čia kliūtis – esą žinoma, kaip šitas klausimas apeinamas, tiesiog reikalavimai konkursantams surašomi tokie, kad laimi paprastai tas, kurio nori pati valdžia.
O tai kur apželdinimas?
Ir dar. Pristatant autobusų stoties projektą buvo minima, kad jos stogas bus išskirtinis – apželdintas.
Kadangi to vis nėra, panevėžiečiai ėmė spėlioti, kad stoties atidarymas vėluoja būtent dėl šio trūkumo – stogas iki šiol pilkuoja neišvaizdžia betono spalva.
Anksčiau visi laukė, kad stogas bus apželdintas rudenį, ir todėl uždelstas stoties atidarymas, dabar jau spėlioja, kad gal – šį pavasarį.
Rangovų klaidų nenurodė
Klausimus dėl naujosios autobusų stoties nusiuntėme miesto savivaldybės administracijos direktorei Gintautei Atkočienei. Iš jos atsakymo išvis negavome.
Komunikacijos skyrius atsiuntė savivaldybės Statybos skyriaus vedėjo Dariaus Linkono atsakymus.
Vedėjas neatsakė į klausimą, kokių techninių klaidų padarė rangovai, tik paminėjo, kad dėl tų klaidų teko tikslinti dokumentus.
Valdininkas neatsakė ir į klausimą apie statybos techninio reglamento pasikeitimus – kokie gi tie naujieji įstatymai, trukdantys stočiai veikti, tik pateikė nuorodą į pernai lapkritį aplinkos ministro išleistą įsakymą, bet nieko nepaaiškino.
Dar rašte teigiama, kad pasikeitus reglamentui reikėjo papildomo laiko tinkamai interpretuoti ir taikyti naujus teisės aktų reikalavimus, o tai turėjo įtakos statybos užbaigimo procedūroms. Ką reiškia tinkamai interpretuoti? Kokioms statybos užbaigimo procedūroms?
Jau apželdintas stogas, esą nebus ankšta
„Stoties teritorija suprojektuota atsižvelgiant į techninio projekto reikalavimus, užtikrinančius tinkamas eismo sąlygas. Į teritoriją autobusai įvažiuos per vieną įvažiavimą, išvažiuos per kitą, todėl apsisukinėti pačioje teritorijoje poreikio nėra“, – teigiama rašte.
O autobusų stoties stogas, pasirodo, jau yra apželdintas. Taip, kaip reikalauja projektas, – vijokliai pasodinti prie nuleistų atotampų (trosų), jais augalai kils iki stogo viršaus.
Taip pat pažymima, kad stotis pradės veikti ne vėliau kaip per 60 dienų nuo nuomos sutarties pasirašymo dienos, priklausomai nuo konkurso eigos ir sutarties sudarymo termino. Tačiau iki to nuomininko suradimo dar gal visas šimtas metų? Yra buvę atvejų, kai atsiradus nepatenkintųjų prasideda teismų maratonai.
„Kriautės“ vadovų prašėme paaiškinti, kokias konkrečiai technines klaidas jų bendrovė padarė, ir klausėme, ar jie, kaip rangovai, projektuotojams neturėjo pastabų, kad naujoji stotis per maža autobusams.
Tačiau „Kriautės“ atstovai išvis nesiteikė atsakyti.
Gal per ilgai kirpo juostelę?
Valdančiųjų atstovas miesto taryboje, socialdemokratas Kazimieras Armonavičius samprotavo, kad žiūrint iš gyventojo pusės nenormalu, kai autobusų stotis jau pastatyta, bet ja naudotis dar negalima.
Jam priminėme, kad neoficialus juostelės perkirpimas vyko pernai liepą, kai R.Račkauskas į naująją stotį sukvietė žiniasklaidą ir pranešė apie užbaigtas stoties statybas.
„Ko gero, per ilgas buvo tos juostelės kirpimas“, – nusijuokė K.Armonavičius.
Praėjusią kadenciją savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoju dirbęs politikas tikino nežinąs niuansų, kodėl stotis iki šiol neatidaryta, nes valdžia ir politikams nieko aiškiau nesakė.
Balių pasidarė, ko daugiau?
Opozicijos lyderė, konservatorė Indiana Grigienė teigė, kad nuo valdantiesiems nepalankių politikų slepiamos stoties atidarymo bėdos. Jos partijos bičiulis Ignas Gaižiūnas miesto valdžiai parašęs netgi raštą, prašydamas nurodyti priežastis, tačiau irgi gavęs tik aptakų atsakymą.
„Vieni sako, kad stoties stogas neapželdintas, iš statybininkų girdėjau, kad stoties durys yra per mažos ir neatitinka priešgaisrinės saugos reikalavimų“, – kalbėjo konservatorė ir pasišaipė, kad valdžiai tai gerai – ji jau iš anksto pasidarė stoties atidarymo balių.
I.Grigienė stebėjosi, kad valdžia kaltina rangovą padarius kažkokią klaidą.
„Pati dirbu statybų versle ir žinau, kad jeigu dėl kažkokių defektų mūsų darbų nepriima, tiesiog ištaisai defektą, ir viskas“, – aiškino I.Grigienė.
Prierašai po nuotraukomis:
1. R.Račkauskas dar pernai vasarą tvirtino, kad autobusų stoties pastatas su peronu bus atvertas visai netrukus, tačiau tas „netrukus“ smarkiai užsitęsė. A.Švelnos nuotr.
2. G.Atkočienė nesiteikė atsakyti, dėl kokių priežasčių naujoji miesto autobusų stotis tebėra uždaryta. A.Švelnos nuotr.
3. Prieš daugiau nei pusmetį pastatytą naująją autobusų stotį tebejuosia metalinių virbų tvora ir nematyti prošvaisčių, kad artimiausiu metu stotis keleiviams pagaliau bus atidaryta. L.Kavoliūno nuotr.