Daugiabučio namo renovaciją gali inicijuoti patys butų savininkai. Tokiu atveju už procesą atsakingas tampa namo valdytojas, kuris gali būti tiek bendrijos pirmininkas, tiek gyventojų jungtinei veiklai atstovaujantis fizinis asmuo ar namą administruojančios įmonės įgaliotas žmogus.
Pirmasis žingsnis – butų savininkų susirinkimas
Siekiant pradėti renovacijos procesus, pirmasis žingsnis, kurį svarbu atlikti – sušaukti daugiabučio namo butų savininkų susirinkimą. Šio susirinkimo metu turi būti aptartos galimybės atnaujinti daugiabutį namą, gyventojams atsakoma į visus rūpimus klausimus apie renovaciją.
Likus ne mažiau nei keturiolikai dienų iki susirinkimo, organizatorius apie šaukiamą susirinkimą privalo pranešti gyventojams. Svarbu, kad organizatorius susirinkimo metu aptartų namo būklę, kaip renovacija ją pagerintų, taip pat apžvelgtų galimas modernizavimo priemones ir kaip jos padidintų daugiabučio namo energinį efektyvumą, butų savininkų gyvenimo kokybę.
Finansiniai klausimai – svarbus susirinkimo aspektas
Susirinkimo metu taip pat svarbu aptarti daugiabučio namo atnaujinimo sąlygas. Po pirmojo susirinkimo gyventojai turėtų būti susipažinę su informacija apie valstybės paramą, kokie žmonės turi teisę gauti šimtaprocentinę kompensaciją ir su kitais finansavimo ypatumais.
Kad gyventojams būtų kuo išsamiau atsakyta į iškilusius klausimus, į susirinkimą galima pakviesti Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA), administruojančios renovacijos projektų įgyvendinimą Lietuvoje, atstovą ar net finansinės institucijos specialistus.
Renovaciją gali pasiūlyti savivaldybė
Savivaldybė, atrinkusi daugiausia energijos vartojančius daugiabučius namus, taip pat gali inicijuoti renovacijos procesą.
Tiesa, apie šį siūlymą savivaldybė būtinai turi informuoti daugiabučio namo butų savininkus ir sulaukti jų pritarimo. Jei buto savininkai pritaria, yra paskiriamas projekto administratorius, juo gali būti ne pelno siekianti organizacija arba kita savivaldybei pavaldi įmonė.
Svarbu išsirinkti projekto administratorių
Kad galima būtų pradėti vykdyti daugiabučio namo renovacijos procesus, pirmiausia modernizavimui turi pritarti ne mažiau nei 55 proc. namo butų savininkų. Ši sąlyga galioja inicijavus renovaciją tiek gyventojams, tiek savivaldybei. Jei iniciatyva buvo gyventojų, pritarę renovacijos procesui jie turi išsirinkti projekto administratorių.
Projekto administratoriaus vaidmuo modernizavimo procese yra labai svarbus – jis yra atsakingas už visų būsto renovacijos etapų eigos priežiūrą, bendravimą su rangovais, techniniais prižiūrėtojais, valstybinėmis įstaigomis bei pačiais gyventojais.
Valstybės paramos sąlygos
Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programoje dalyvauti ir gauti valstybės paramą gali daugiabučiai namai, kurie buvo pastatyti pagal iki 1993 metų galiojusius techninius reikalavimus ir turintys tris arba daugiau butų.
Parama yra skiriama daugiabučiams namams, kurie po atnaujinimo pasiekia B arba didesnę pastato energinio naudingumo klasę, o po renovacijos sutaupo ne mažiau kaip 40 proc. šilumos energijos sąnaudų.
(23PRRR-73)