Visa kita bus „nužudoma“
Vilniečių keleivių pervežimo bendrovė „Transrevis“ įteikė ieškinį teismui ir prašo pripažinti negaliojančiu Kupiškio rajono savivaldybės vidaus sandorį su jos valdoma įmone Autobusų parkas ir reikalauja surengti viešą pirkimų konkursą, kuriame galėtų dalyvauti ir privatūs vežėjai.
Rengdamasi teismui Kupiškio rajono savivaldybė samdė privačius teisininkus ir sumokėjo jiems net 18 tūkstančių eurų.
Meras Algirdas Raslanas situaciją vertino kaip sudėtingą. Jis rajono tarybos posėdyje pareiškė, kad yra didelė tikimybė, jog savivaldybė bylą privatiems vežėjams gali pralaimėti.
„Tiesiog jie užginčijo vidaus sandorį ir taikosi į pelningus maršrutus. Yra tiktai du tokie maršrutai, visa kita tiesiog didelė tikimybė, kad bus nužudoma“, – kalbėjo A.Raslanas.
Meras aiškino, kad pagrindines biudžeto išlaidas sudaro vaikų pavėžėjimai. Rajone į mokyklas vežama beveik 48 procentai mokinių, o jų vežimo procentas į Alizavos mokyklą dar daug didesnis.
Taigi, mero žodžiais, pralaimėjus bylą iškiltų didelė problema.
Mokinukai jų nedomina?
A.Raslanas korespondentą patikino, kad šitas klausimas sudėtingas ir labai blogas ne tik Kupiškio, bet ir kitoms savivaldybėms, sudarančioms vidaus sandorius su savo įmonėmis dėl keleivių vežimo.
Pasak mero, yra Konstitucinio Teismo išaiškinimas, kad iki 2027 metų vidaus sandoriai turi baigtis. Šią aplinkybę meras nurodė kaip vieną iš priežasčių, kodėl jis mano, kad savivaldybė pralaimės bylą privatiems vežėjams.
„Kitas dalykas, verslas mato du mūsų pelningus maršrutus – iš Kupiškio į Panevėžį ir į Vilnių, visi kiti maršrutai, mokinių ir gyventojų vežiojimai jų nedomina. Ką toliau daryti su Autobusų parku, kokią struktūrą palikti?
Vietiniai vežėjai moksleivių vežiojimo tikrai neperims, nes tokių pajėgumų čia aplinkui nėra“, – kalbėjo A.Raslanas.
Raštu A.Raslano paklausėme, ar savivaldybės valdomas Autobusų parkas bankrutuotų ir būtų uždarytas negavęs užsakymų, jeigu savivaldybė privačiam vežėjui pralaimėtų bylą teisme?
Savivaldybės administracijos atsiųstame trumpame atsakyme teigiama, kad Autobusų parkas veiktų įstatų nustatyta tvarka, kad užsakymų nebūtų ir kad įmonė turi teisę dalyvauti aptarnaujamų maršrutų viešuosiuose pirkimuose.
Nepasakė net įmonės pavadinimo
Meras patarė skambinti jo patarėjui Gintautui Misiūnui, mat jis yra įsigilinęs į bylą ir galės viską detaliai ir iš esmės išaiškinti.
„Ko nori privatus vežėjas, atėjęs į bet kurią savivaldybę? Jisai nori vežti keleivius, tai visiškai aišku. Privatus vežėjas mano, kad vidaus sandoris galėtų būti keičiamas, kad privatūs vežėjai galėtų dalyvauti procedūrose ir vežti keleivius rajonuose ar miestuose“, – pradėjo aiškinti G.Misiūnas.
Bet patarėjas, nors yra buvęs Kupiškio policijos vadovu, atrodo, įstatymų nelabai supranta. Jis kažkodėl atsisakė korespondentui pasakyti savivaldybę į teismą padavusios įmonės pavadinimą. Teisininkui pasirodė, kad pasakyti pavadinimą jam draudžia įstatymas.
Esą jis negali kištis į teisinius procesus tol, kol Panevėžio apygardos teismas dar nebaigė nagrinėti civilinės bylos.
Kupiškio autobusų parko direktorius Virgilijus Braknys apskritai atsisakė šia tema kalbėti su korespondentu.
Jis tik nurodė, kad Autobusų parke dirba 20 darbuotojų, įmonė turi 13 autobusų, didžiausiame yra 53 vietos keleiviams, mažiausiame – 19 vietų. Be keleivių pervežimo, bendrovė dar užsiima smulkių siuntų gabenimu autobusais, reklama ant autobusų ir jų viduje bei Autobusų stoties patalpų nuoma.
Keleivius vežtų netgi pigiau
Išsiaiškinome, kad dėl Kupiškio rajono savivaldybės ir jos įmonės Autobusų parkas vidaus sandorio pripažinimo negaliojančiu į teismą kreipėsi Vilniuje įsikūrusi bendrovė „Transrevis“.
Šios keleivių pervežimu užsiimančios įmonės atstovas Andrejus Karšul su korespondentu kalbėjo atvirai, atsakė į visus klausimus, ko tik buvo klaustas.
Bendrovės atstovas teigė, kad Kupiškio savivaldybės vidaus sandoris buvo sudarytas neteisėtai, nesilaikant įstatyme įtvirtintų sąlygų ir Konstitucinio Teismo išaiškinimo.
„Mes savo jėgomis ir pinigais giname viešąjį interesą, nes manome, kad savivaldybės sprendimas buvo neteisėtas. Norime, kad šitas sandoris būtų nutrauktas, o tada paskelbtas normalus viešasis pirkimas, kurį laimės geriausias, nebūtinai mes“, – kalbėjo bendrovės „Transrevis“ atstovas.
Pasak A.Karšul, skaidriame konkurse konkuruojant atrinktas vežėjas keleivių vežimo paslaugas galėtų teikti rinkos sąlygomis pagal geriausią kainos ir kokybės santykį. O kupiškėnų vidaus sandoryje neaišku, kokiu pagrindu ir pagal kokias formules apskaičiuojamas atlygis vežėjui.
„Pagal vidurkį matome, kad jis viršija rinkoje šiuo metu siūlomas kainas už šias paslaugas. Iki galo nežinom kainodaros, bet didelė tikimybė, kad mes keleivius vežtume pigiau“, – teigė pašnekovas.
Savivaldybės galioje – nedalyti maršrutų
A.Karšul teigimu, daugelyje šalies savivaldybių skelbiamuose konkursuose keleivių vežimo paslaugoms teikti gali dalyvauti ir savivaldybių įmonės, ir privatūs vežėjai, o atrenkamas geriausias.
Tuo tarpu savivaldybei su savo įmone sudarius vidaus sandorį, anot pašnekovo, neįmanoma išsiaiškinti, ar rinka negali pasiūlyti pigiau ir geriau. Todėl tikėtina, kad miesto ir rajono gyventojai už teikiamas paslaugas permoka.
Dėl pelningų ir nepelningų maršrutų pasirinkimo „Transrevio“ atstovas teigė, kad viskas priklauso nuo to, kaip savivaldybė skelbtų konkursą.
„Jeigu savivaldybė nedalintų maršrutų, o konkursą skelbtų iškart visiems maršrutams, kuriuos šiuo metu aptarnauja jos įmonė, tai joks konkursą laimėjęs vežėjas neturėtų galimybės aptarnauti tik dalies maršrutų. Tai būtų esminis sutarties pažeidimas ir ji būtų nutraukta“, – aiškino A.Karšul.
Paklaustas, ar konkursą laimėjusi jų įmonė keleivius Kupiškio mieste ir rajone vežtų už dyką, kaip yra dabar, pašnekovas teigė, kad keleivių pervežimą dotuoja rajono savivaldybė.
Dotavimas nereiškia, kad vežama už dyką – tiesiog vežėjui moka savivaldybė iš biudžeto – visų mokesčių mokėtojų surinktų pinigų.
„Kas dėl vietinio susisiekimo mieste ir priemiestyje, buitiškai šnekant, vežėjas veža ne žmones, o suka kilometrus. Mėnesio gale yra teikiama ataskaita savivaldybei, ji apmoka vežėjui už nuvažiuotus kilometrus, nepriklausomai nuo to, ar keleiviai važiavo, ar nevažiavo“, – aiškino A.Karšul.
Panevėžyje jau buvo tas pats
Šiemet panaši istorija nutiko ir Panevėžyje.
Miesto valdžios nelaimei, vasarį vykusį konkursą naujajai Autobusų stočiai valdyti laimėjo ne savivaldybės įmonė Panevėžio autobusų parkas, o vilniečių bendrovė „Tolimojo keleivinio transporto kompanija“, žinoma paprastesniu pavadinimu „Toks“.
Panevėžio valdžia rengė stotį valdyti savam Autobusų parkui, bet kone paskutinę minutę kilo suirutė sužinojus, kad taip lengvai savam neatiduosi – pagal naujus įstatymus privalu rengti konkursą.
Jei būtų atidavusi savam Autobusų parkui, būtų laukęs teismas kaip ir Kupiškio atveju.
Dabar „Toks“ valdo stotį ir ima įvažiavimo mokestį į ją. Pagal sutartį, vilniečiai stotį valdys dvejus metus ir kasmet miesto savivaldybei sumokės per 364 tūkst. eurų.
Pradinė naujosios Autobusų stoties nuomos kaina buvo beveik 23 tūkst. eurų per mėnesį, o „Toks“ pasiūlė 30,3 tūkst. eurų per mėnesį ir laimėjo varžybas.
Panevėžio autobusų parko direktorius Arnoldas Gražys tada tikino, kad pralaimėjimas dėl tokio svarbaus objekto – ne tragedija ir kad bendrovė toliau versis iš pagrindinės savo veiklos – keleivių vežimo.
Vėliau direktorius buvo sukritikuotas, kad vis dėlto reikėjo rizikuoti ir siūlyti didesnę kainą, kad tik iš rankų nebūtų paleistas toks stambus kąsnis.
Prierašas po nuotrauka:
Gali ir taip nutikti, kad kupiškėnus iš jų miesto stoties netrukus vežios ne savojo Autobusų parko, o sostinės įmonės autobusai. A.Švelnos nuotr.