Neigia prasimanymus apie chasidus
„Netikėkit Kremliaus platinamais gandais, kad karą Ukrainoje sukėlė žydai – neva tam, kad dvi slavų tautos tarpusavyje išsižudytų, o po to šiose žemėse žydai įkurtų savo valstybę. Tokiais gandais Maskva nori nuo savęs nusimesti kaltę. Netikėkit ir prasimanymais, kad chasidai Umanėje elgiasi agresyviai, įžeidinėja ir net apspjaudo nekukliai apsirengusias moteris, konfliktuoja su vyrais“, – sakė su gitara netoli sinagogos Umanės mieste grojęs vietinis žydas Anatolijus.
Vyriškis šalia buvo pasidėjęs aukų dėžutę tam, kad už surinktas lėšas galėtų spausdinti chasidų tikėjimą reklamuojančias brošiūras.
Įžeidimų iš chasidų patvirtino niekada nepatyrusi nei medaus gaminiais prekiavusi Lida, nei svečių namus savo bute įsteigę sutuoktiniai Svitlana ir Sergejus. Tačiau vyriškis neslėpė, kad dalis umaniečių pyksta, jog chasidų naujametės linksmybės tęsiasi net savaitę, o triukšmas iš to mikrorajono trukdo visiems miegoti.
Švęsti suvažiuoja iš viso pasaulio
Į 230 kilometrų nuo Kyjivo nutolusį, 90 tūkstančių gyventojų turintį Umanės miestą nuvykau norėdamas įsitikinti, ar tikrai, nebijodami karo, čia trims paroms iš viso pasaulio suvažiuos keliasdešimt tūkstančių chasidų – labai religingų žydų. Atvyks tam, kad pagal jų kalendorių atšvęstų naujuosius 5786-uosius metus, nes čia juos švęsti prieš du šimtmečius prisakė dvasinis vadovas Nachmanas.
Karo metu Ukrainoje yra draudžiami dideli žmonių susibūrimai, tačiau chasidams Kyjivas padarė išimtį. Mat fanatišku užsispyrimu laikytis tradicijų garsėjantys ortodoksai nepaiso nei Izraelio, nei Ukrainos vadovų perspėjimų apie pavojų.
Uždrausti atvykti nėra kaip, nes nemažai chasidų po to, kai Ukraina 1989 metais atgavo nepriklausomybę, Umanėje įsigijo nekilnojamojo turto ir turi leidimus čia gyventi.
Žydų naujųjų metų švęsti chasidai vyksta ne vien į Umanę, bet mažesniais kiekiais ir į dar kelias buvusios Dviejų Tautų Respublikos vietoves, kur yra palaidoti dvasiniai lyderiai.
Jie Ukrainoje buvo vadinami cadikais, o jų pareigas po mirties perimdavo vyriškos lyties vaikai, po to šių anūkai ir t. t. Todėl cadikų vadovavimas yra vadinamas dinastiniu. Kadangi tikinčiųjų palikuonys irgi išlaiko pavaldumą konkrečiai cadikų dinastijai, tai chasidų bendruomenę daro labai vieningą, bičiulišką.
Chasidai pasižymi ne tik dideliu pamaldumu, bet ir mistinių, ezoterinių tradicijų puoselėjimu, gilinasi ne vien į Šventąjį raštą, bet ir į kabalistines knygas, todėl Antikos laikais neretai buvo vadinami pagonimis.
Chasidai nebuvo gausi judėjų tikėjimo pakraipa, tačiau Dviejų Tautų Respublikoje prieš du šimtus penkiasdešimt metų išpopuliarėjo. Viena iš to priežasčių tapo prasidėję gaidamakais vadintų kazokų sukilimai prieš lenkų ponus. Dėl to kilo didelė suirutė, atsirado nepriteklius.
Gaidamakai užimtuose miestuose žudė ne tik lenkus, bet ir žydus, o 1768 metais vykusiam susidorojimui prigijo pavadinimas „Umanės skerdynės“. Likę gyvi judėjai vienijosi apie cadikus, nes šių namuose galėjo gyventi ir maitintis.
Kiti žydai chasidus paniekinamai vadino varguolių susibūrimu, tačiau pastarųjų bičiulystė ekonominės ir politinės suirutės metu ortodoksus išpopuliarino. Daug kam patiko ir mokymas, kad reikia ne tik studijuoti Šventąjį raštą, bet ir džiaugtis Dievo suteiktu gyvenimu – skaniai valgyti, šokti, dainuoti.
Šiukšlėse Umanė nepaskęsta
Chasidų tikėjimas iš Ukrainos žemių ėmė plisti ir į dabartinę Lenkijos, Baltarusijos, Lietuvos teritoriją.
Vilnius tuo metu garsėjo kaip tradicinės žydų religijos centras, buvo vadinamas Šiaurės Jeruzale, tad žymaus rabino Gaono šalininkai visaip priešinosi chasidų atėjimui, todėl jie čia netapo tokie populiarūs kaip kad Ukrainoje.
Viduramžiais Umanėje žydų gyveno daug, nes tai buvo prekybinių kelių sankryžoje įsikūręs miestas. Umanė buvo didikų Potockių šeimos nuosavybė, o jų įkurtas originalus parkas su vandens kaskadomis „Sofijivka“ išgarsėjo Europoje ir iki pat dabar traukia turistus.
Naujuosius metus švęsti į Umanę chasidai ėmė vykti po to, kai čia 1810 metais buvo palaidotas garsus cadikas Nachmanas.
Spėjama, kad Rytų Europoje prieš Antrąjį pasaulinį karą chasidų buvo keli milijonai, tačiau dauguma žuvo per karą, o likę emigravo į Izraelį, JAV bei Vakarų Europą. Dabar jų yra mažiau nei pusė milijono.
Internete skaičiau gąsdinimus, kad atvykus chasidams Umanė paskęsta šiukšlių kalnuose, tačiau jų matyti neteko. Gal todėl, kad mero nurodymu jos buvo surenkamos ir išvežamos šešis kartus per dieną. Kodėl chasidai šiukšles meta ant žemės, o ne į šiukšliadėžę, atsakymo sužinoti nepavyko. Mat atvykėliai iš Izraelio kalbėjo vien sava kalba, o svečiai iš kitų šalių irgi buvo nešnekūs.
Internete radau paaiškinimą, kad Izraelyje už ne vietoje paliktas šiukšles yra baudžiama, o Ukrainoje – ne, todėl chasidai jas ir meta. Vienas kalbintas umaniškis spėjo, kad tokiu būdu religingi chasidai demonstruoja panieką buičiai, ir džiaugėsi, kad svečiai miestui sumoka už gatvių valymą.
Per karą rusai miesto nė karto neapšaudė
Prie vieno namo netoli sinagogos sutiktas ukrainietis Anatolijus pasigyrė, kad gyvena pas draugę Kyjive, tačiau Umanėje nuomoja mirusių tėvų bei savo butus ir iš to išsilaiko. Kiek už nuomą gauna vyriškis neišdavė, tačiau žiniasklaidoje radau skelbimą, kad dviejų kambarių butas su aštuoniomis lovomis parai išnuomojamas už 1200 eurų. Dauguma chasidų viešėjo tris paras, tačiau nemaža dalis rinkosi jau savaitę prieš Naujuosius metus.
Dalis svečių buvo pasiturintys, gyveno prabangiuose viešbučiuose, tačiau buvo ir vargingų, primenančių autostopu keliaujančius hipius. Juos Ukrainos chasidai vienoje kavinėje vaišino nemokamu maistu tris kartus per dieną.
Socialinių tinklų diskusijose dalis ukrainiečių teigė, kad šiukšlindami Umanę svečiai rodo nepagarbą, tačiau kiti siūlė džiaugtis, kad turistai leidžia užsidirbti gyventojams ir net galbūt suteikia miestui saugumą, nes per karą rusai jo nė karto neapšaudė.
Dvi suvenyrus pardavinėjusios pensininkės prisipažino, kad užaugo Ukrainoje, gyvena Izraelyje, o Umanėje įsigijo butus ir praleidžia vasarą bei rudenį, nes čia ne taip karšta.
Paklausus, ar nebijo atvykti į šalį, kur vyksta karas, jos pareiškė, kad Izraelyje irgi karas, o nebijo todėl, nes tiki, kad Nachmano dvasia Umanę apsaugo.
Taip tvirtino ir 84 metų Izmailas. Jis kažkodėl gatvėje pats priėjo prie manęs ir palaimino. Vyriškis prisipažino angliškai mokantis labai nedaug, pasakė, kad V.Putinas yra blogas žmogus, kad jis palaiko Ukrainą.
Su aukų dėžutėmis vaikščiojo net vaikai
Nešnekus buvo ir iš Tel Avivo atvykęs 37 metų Abraomas, stovėjęs su indeliu išmaldai.
Paklausus, kokiam tikslui renka pinigus, atsakė, jog savo reikmėms. Vyriškis paaiškino, kad yra vedęs, augina tris vaikus, tačiau kaip ir dauguma Izraelio chasidų niekur nedirba, o vien gilinasi į Šventąjį raštą ir gyvena iš valstybinės pensijos, netarnauja armijoje.
Su aukų dėžutėmis vaikščiojo daug kas, net vaikai.
Pamatęs didžiulę eilę prie įėjimo į sinagogą, mintį pamatyti Nachmano kapą atidėjau kitam kartui. Pastatas buvo apsuptas didžiulės religinius tekstus skaitančių asmenų minios. Kai kurie chasidai galvą glaudė prie sinagogos sienos ir kartodami maldos žodžius lingavo. Gatvėse matėsi nemažai svečių neįgaliųjų vežimėliuose, o daugybė tėvų buvo atvykę kartu su mažamečiais sūnumis, net vos kelerių metų berniukais.
Iš kavinių sklido specifinio maisto kvapai, gausiuose kioskeliuose buvo prekiaujama maistu, religine atributika, drabužiais, žaislais, suvenyrais. Kadangi iškabos virš kavinių, kioskelių bei reklaminiai skelbimai buvo vien žydų kalba, mikrorajone galima buvo susidaryti įspūdį, kad esi Izraelyje.
Dar labiau toks jausmas apėmė lygiai vidurdienį, kai per garsiakalbius ėmė sklisti maldos žodžiai, o keliasdešimt tūkstančių chasidų gatvėse bei namų balkonuose juos kartojo. Maldos tęsėsi pusvalandį ir užsibaigė džiaugsmingu šūkiu, po kurio iš kai kurių garsiakalbių ėmė sklisti muzika, o dalis maldininkų pradėjo energingai šokti sukdamiesi ratu. Po valandos minia po truputį ėmė skirstytis, o tikrosios linksmybės turėjo prasidėti vakare – danguje pasirodžius pirmajai žvaigždei.
Prierašai po nuotraukomis:
1. Šiukšles ukrainietės surenka šešis kartus per dieną, todėl gatvės nėra užterštos.
2. Prieš Naujuosius metus chasidai gatvėse masiškai kerpasi virš kaktos ir pakaušio plaukus, nes tai esą padeda atsikratyti nuodėmių.
5. Kiekvieną vidurdienį 50 tūkstančių žydų sustodavo bendrai maldai.
6. 37 metų Abraomas rinko aukas, nes gyvena tik iš pensijos, o kelionė į Umanę atsiėjo brangiai.
7. Ukrainietis Anatolijus gyrėsi pragyvenąs iš dviejų butų Umanėje nuomos atvykstantiems chasidams.
8. Sutuoktiniai Sergejus ir Svitlana savo butą mieste pavertė nuomojamais svečių namais.
9. 84 metų Izmailas teigė, kad V.Putinas yra blogas žmogus, o jis palaiko Ukrainą.
10. Gitara grojęs Umanės žydas Jurijus prašė netikėti Maskvos skleidžiamais melagingais gandais apie chasidus ir Ukrainoje vykstantį karą.
11. Po vidudienio maldos dalis chasidų ėmė šokti, tačiau oficialiai linksmybės prasidėdavo sutemus.
E.Butrimo nuotraukos